مجموع نظرات: ۴
دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

در دوره پهلوی اول، در زمانی که ساخت و سازهای وسیعی در تهران در حال شکل‌گیری بود، نخستین تونل دست ساز کشور در شهرستان ایوان احداث شد.

تونل رنو

به گزارش همشهری آنلاین، تونل رنو در روستای سراب در استان ایلام قرار دارد و به قدری شگفت انگیز است که حتی در سال 1388 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته. با اینکه تونل رنو در عصر معاصر ساخته شده، اما برای احداث آن از مواد منفجره استفاده نشده است. تونل رنو با ساده ترین امکانات در سال 1311 حفر شده است. یعنی به همت کارگران بومی.

نخستین تونل دست ساز ایران + فیلم

تونل رنو قدیمی تر از تونل کندوان است ولی تردد در تونل رنو به ندرت اتفاق می افتد. ارزش آن به دست ساز بودن و قدمت آن است. سالهاست که با ثبت این اثر در فهرست آثار ملی زمینه مناسبی برای جلوگیری و تخریب تونل رنو فراهم شد.

تونل رنودر دامنه کوهی به همین نام و غرب شهرستان ایوان از توابع استان ایلام واقع شده است. تونل رنو 60 متر طول، 5/5 ارتفاع و 14/15 متر عرض دارد و در گذشته به عنوان یکی از راههای ارتباطی از ایلام به ایوان مورد استفاده قرار گرفته است. تونل رنو یکی از جذابیت های استان ایلام محسوب می شود که می تواند یکی از مقاصد گردشگران ایرانی و خارجی قرار بگیرد.

کد خبر 868635
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha